Nieuwe medewerker? Lees hier hoe je snel aan de slag kunt!

Opmerkingen?
Storing melden?
Vragen ?

Telefoon:
0512 305 710

E-mail:
helpdesk@csgliudger.nl

-

Verhuizing serverruimte

De nieuwbouw en verbouw van locatie Raai en vleugel van Centrale Diensten gaat in de zomervakantie van 2012 van start. Al sinds de inrichting van Centrale Diensten in 2000 bevind zich de centrale serverruimte zich in dat pand. Zoals enkelen weten is dat de lawaaiige ruimte achterin het kantoor van systeembeheer. Vanwege de verbouw van het pand dient de serverruimte daarom tijdelijk elders ingericht te worden. Hiervoor is in de nieuwbouw van locatie Splitting een technische ruimte gecreeërd. Tijdens de nieuwbouwperiode van locatie Raai krijgt de centrale serverruimte dus een plekje op de Splitting.

Om de overlast tot een minimum te beperken is er voor gekozen om de verhuizing van alle apparaatuur te laten samenvallen met de verhuizing van de locaties Splitting en Raai. Op deze manier kunnen de verhuisde locaties het snelst weer 'in de lucht' worden geholpen. Planningstechnisch betekent dit dat we vrijdag 6 juli beginnen met de verhuizing van de centrale serverruimte. Volgens planning kunnen de eerste centrale ICT-diensten direct na het weekend weer in gebruik worden genomen. Hierbij is CSG Liudger echter sterk afhankelijk van meerdere externe partijen (telefonie, internet, etc.).

 

Beschikbaarheid ICT (betreft alle locaties)

Omdat het centrale serverpark verhuisd wordt heeft dit een grote impact op de ICT-diensten op alle locaties van CSG Liudger. We hebben een overzicht opgesteld met welke diensten waar wel/niet beschikbaar zijn tijdens de ICT-verhuizing van 6 t/m 10 juli.

CSG Liudger website

De hoofdwebsite van CSG Liudger zal gedurende de ICT-verhuizing niet beschikbaar zijn. Er zal een algemene pagina met alternatieve contactmogelijkheden getoond worden.

Leerlingenportaal en personeelsportaal, webmail en het forum

Al deze websites van CSG Liudger waarop ingelogd dient te worden zijn gedurende de ICT-verhuizing niet beschikbaar. Het is dus tevens niet mogelijk om de e-mail van CSG Liudger te gebruiken.

SOM (leerlingenadministratie), Raet (medewerkersadministratie) en TeleTOP

Zowel SOM, Raet en TeleTOP zijn externe diensten. Dit betekent dat ze allemaal wel beschikbaar blijven voor thuisgebruikers. Op school zijn deze diensten niet beschikbaar tijdens de ICT-verhuizing.

Omrop Fryslân tekst

De teletekstvoorziening blijft wel beschikbaar voor de leerlingen, ouders en medewerkers thuis. Roostermakers kunnen tijdens de ICT-verhuizing teletekst niet bijwerken vanaf school.

Telefoonnummers en toestellen CSG Liudger (behalve Burgum en Waskemeer)

Alle vaste telefoonnummers van CSG Liudger (behalve locaties Burgum en Waskemeer) zijn tijdens de ICT-verhuizing niet beschikbaar. De telefoonnummers kunnen vanaf buiten niet gebeld worden. Ook kan er vanaf vaste toestellen van CSG Liudger niet naar buiten gebeld worden. De ICT-verhuizing vindt plaats op 6 juli 2012, een belangrijke dag wat betreft de cijferrapporten. Om voldoende bereikbaar te zijn worden een aantal mobiele telefoonnummers en externe e-mailadressen gepubliceerd door de locaties.

Computers CSG Liudger (behalve De Zanding)

Alle computers van CSG Liudger kunnen niet gebruikt worden tijdens de ICT-verhuizing. Omdat alle servers verhuisd worden is er geen toegang tot de computers, geen homedirectory, geen werkmappen en geen internet. Locatie De Zanding vormt hierop een uitzondering. Hier kunnen de medewerkers van De Zanding doorwerken, en enkele andere medewerkers van Liudger kunnen gebruik maken van internet op De Zanding.

 

Projectplan ICT-verhuizing

Om enigzins inzicht te geven in deze verhuizing hebben we een samenvatting van het projectplan gemaakt.

Voorbereiding, voorjaar 2012

In de maanden voor de verhuizing zijn er in samenwerking met de aannemer diverse aanpassingen gedaan t.b.v. de verhuizing van de centrale serverruimte.

  • Er is een 'verlengsnoer' van glasvezelkabel aangelegd tussen Raai en Splitting, om de huidige internetverbinding mee te kunnen verhuizen.
  • Er is een schakelkast ingericht op de Splitting, zodat 'de flat' tijdelijke de aansluitpunten van locatie Raai gebruikt. Dit bespaart extra glasvezelbekabeling

Donderdag 5 juli 2012

Op de laatste dag voor de verhuizing zullen een aantal voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd worden. Dit bespaart werkzaamheden op de verhuisdagen, zodat deze sneller kan verlopen. Deze donderdag zullen we alle 'overbodige' bekabeling alvast demonteren. Ook zullen de bindmaterialen (tie-wraps, klittenband) alvast losgemaakt worden.

Vrijdag 6 juli 2012

De verhuizing van de centrale serverruimte begint. 's Morgens vroeg zal alle apparatuur uitgeschakeld worden. Dit betekent dat er 15 netwerkswitches, circa 40 servers, telefooncentrales en diverse andere apparatuur uitgeschakeld worden. Daarna wordt deze apparatuur door systeembeheer gedemonteerd.

Vanaf half negen zal een specialist onze MGE Galaxy 5000 noodstroomvoorziening uitschakelen en demonteren. De twee manshoge kasten zullen daarna verhuist worden naar de serverruimte op de Splitting. Dit zal een behoorlijke klus worden omdat de hoofdmodule zo'n 200 kg weegt, en het batterijenkabinet met daarin 30 accu's de 1000 kg voorbij gaat. Zodra de hoofdmodule en het batterijenkabinet naar de Splitting zijn verhuist worden deze weer door de specialist aangesloten worden.

Ondertussen zal systeembeheer alle servers één voor één demonteren. De apparatuur zal dan naar de Splitting gereden worden. Een netwerkspecialist zal de netwerkswitches weer aan de stroom zetten en alle glasvezelbekabling aansluiten. De internetverbinding zal worden geconfigureerd en de dataverbinding naar de andere gebouwen opnieuw worden aangesloten. Zodra alle verbindingen weer in de lucht zijn zal systeembeheer de server weer aansluiten en aanzetten. Omdat echt alle servers uit zijn geweest geldt hier een bepaalde volgorde. Eerst zullen de Domain Controllers worden aangezet, daarna komen File Servers, Mail Servers en als laatste komen diverse applicatieservers.

Inmiddels zal de verhuizing, maar ook de werkdag behoorlijk gevorderd zijn. Afhankelijk van de medewerking van onze telefonie- en internetprovider, zullen de meeste diensten naar de buitenwereld (website, e-mail) aan het eind van de dag weer operationeel zijn.

Maandag 9 juli 2012

Deze maandag is de uitloop van de verhuisdag. Mocht er nawerk nodig zijn aan de switches, servers en andere apparatuur dan wordt dat als eerste opgepakt. Zodra alle diensten weer beschikbaar zijn zal de afwerking van de kasten plaatsvinden. Dit om te voorkomen dat het er uit gaat zien als onderstaande foto. Vanaf dat moment is de verhuizing een feit en met een gerust hart de sloopkogel in de oude serverruimte. Wanneer in 2014 de renovatie van de Centrale Diensten voltooid is, zal een groot deel van de serverruimte 'terug' verhuizen naar de definitieve bestemming.

Server Room Nightmare